Verzekeraars: kopiëren is goed!

Veel gekopieer in de verzekeringsbranche!
Zolang ik (ook) in de verzekeringsbranche actief ben, wordt er verzucht dat het behalen van voordelen door nieuwe producten zo moeilijk is, omdat alles meteen door de concurrentie wordt gekopieerd. Het is ook zo: producten en diensten (polissen, voorwaarden, services) kunnen niet beschermd worden en zijn gemakkelijk nagedaan.

Onderzoek: kopiëren stimuleert innovatie.
Nu is er een studie (hier) die aantoont dat kopiëren goed is. Het levert resultaten op voor de kopiërende partij (meestal wordt het gekopieerde iets verbeterd, en gaat dus verder dan imiteren en wordt innoveren), maar ook voor de kopiërende partij (gekopieerd worden daagt uit tot wederom innoveren, en het maken van variaties van je originele idee). Het onderzoek toont ook aan dat het belangrijk is om de resultaten van innovaties te kennen, want het leren ervan wordt daardoor gemakkelijker. Het is “social learning” in plaats van “individual learning” omdat er van anderen en hun succes of falen geleerd kan worden.

Dus: de verzekeringen een innovatieve branche!?
Het verzuchting over kopieren zou volgens de resultaten van het onderzoek tot het gevolg moeten leiden dat er in de verzekeringsbranche veel en succesvol geinnoveerd zal worden. Immers, en wordt lustig gekopieerd, wat goed voor iedereen zou moeten zijn. Maar het kan gesteld worden dat het niveau en tempo van innovatie in de verzekeringsbranche nogal tegenvalt. Zie ook de commentaren hierover in de LinkedIn goep INNOVATIE in verzekeringen.

Wat is er aan de hand?
De meesten in de branche zullen het met me eens zijn dat men in de branche risicomijdend en behoudend is, wat voor innovatie niet zo’n goede voedingsbodem is. De zucht tot innoveren is er daarom niet zo groot. En de voor de hand liggende en veel vookomende bezwaren tegen innovatie (geen garantie op succes, kannibaliseren van huidige business, lagere marges van nieuwe producten etc.etc) zullen dan ook eerder als doorslaggevend worden geaccepteerd, zelfs aangegrepen, door directies die ruimte en budget voor innovaties moeten maken.

Groei is innovatie
Voor groei – financieel, maar ook qua betekenis – is innovatie noodzaak. Het vergt lef, visie en experimenteren. En kopieren! De wetenschap geeft u de onderbouwing, nu is het aan u! Dus, heren/dames vezekeraars: laat je innovaties zien en ook je resultaten ervan. De manier om zelf ook te verbeteren.

Plaats een reactie